Wednesday, May 28, 2008

ويزای تحصيلی

فکر کردم به يک سوالی که تا حالا چندين بار از من شده اينجا جواب بدم که شايد به درد بقيه هم بخوره.
در چند سال اخير برای گرفتن ويزای تحصيلی در آلمان در هر مقطعی شرط پذيرفته شدن در کنکور سراسری ايران وجود داره، يعنی صرف نظر از اينکه مدرک شما از کدوم دانشگاه گرفته شده، شما بايد در کنکور سراسری ايران پذيرفته شده باشيد ولو اينکه نرفته باشيد( از شما درخواست رتبه و قبولی صادر شده توسط سازمان سنجش رو می کنند)، حتی اگر شما ليسانستون رو هم از دانشگاه سراسری گرفته باشيد اين مدرک هم جزو مدارکی هست که بايد ارائه بدهيد، تاکيد می کنم برای درخواست ويزا نه برای پذيرش، ممکنه شما بتونيد پذيرش از يکی از دانشگاههای آلمان بگيريد اما بدين معنا نيست که حتما ويزا هم می گيريد، اين تا جايی هست که من اطلاع دارم اگر هستند کسانی که بدون داشتن اين گواهی هم تونستند ويزا بگيرند بايد ببينيد چه شرايط خاص ديگه ای داشته اند. اگر بعد از ديپلم می خواهيد برای ادامه تحصيل به آلمان بياييد، کنکور ايرن رو بديد و با قبولی اون کنکور ( رشته ای که قبول شده ايد و دانشگاهش اصلا مهم نيست) و پذیرشتون می تونید برای ویزا اقدام کنید. تاکید می کنم این تا جایی هست که من اطلاع دارم و تمام کسانی که من می شناسم که بعد از سال دو هزار و چهار اقدام کرده اند براشون صادق بوده.
در مورد ويزای همراه، اگر شما ويزای تحصيلی داشته باشيد و در مقطعی کمتر از دکترا درس بخونيد تقريبا غير ممکنه که به همسرتون ويزای همراه بدهند، من کسايی رو ديدم که خيلی تلاش کردند و بعد از کلی پول خرج کردن و خونه عوض کردن و پول تو بانک گذاشتن باز هم نتيجه ای نگرفتند، در مقطع دکترا معمولا می تونيد برای همسرتون ويزای همراه بگيريد اما با اين ويزای همراه نه می شه کار کرد نه درس خوند فقط می شه کلاس زبان رفت، اما همسرتون می تونه پذيرش بگيره و برگرده ايران درخواست ويزای تحصيلی کنه و در آمد شما به عنوان دانشجوی دکترا معمولا برای ساپورت مالی همسرتون کافی خواهد بود و ويزای تحصيلی خواهد گرفت، برای کار به اين سادگی نخواهد بود ( منظور اينکه همسر شما بخواد ويزايی بگيره که باهاش کار کنه) چون نه تنها ويزا لازمه اجازه کار هم لازمه و اجازه کار گرفتن از خارج از آلمان به اين سادگی نيست.
بهترين حالت اين هست که اگر متاهل هستيد و هر دو مقطع پايينتر از دکترا هستيد هر دو نفر سعی در گرفتن پذيرش تحصيلی در يک شهر يا دو شهر نزديک به هم رو بکنيد.
اينها تجربه های شخصی خودم و اطرافيانم هست، بنابر اين می تونه برای ديگران شرايط ديگه ای هم پيش اومده باشه اما به طور معمول اوضاع اينجوريه

3 comments:

Unknown said...

خوب متوجه نشدم ، برای تحصیل در فوق لیسانس در آلمان ، حتما باید کنکور فوق لیسانس ایران را شرکت کنم؟

Anonymous said...

سلام من فوق دیپلم کامپیوتر از دانشگاه آزاد دارم و دیپلمم کاردانش .می تونم برای تحصیل در آلمان اقدام کنم؟

Anonymous said...

salam man taZe diplom gerefram yanii hanuz pish nakhoondam mikham ghalbe 18 sal beram age mishe bem dar in mored etelaat bedin mamnoon misham